A kommunikációról kommunikálok

Beszéljünk mégis

Love is love, troll is troll

Jobban csúszik az update csiga a coca colával

2020. február 14. - HargitaiE

Megjelent egy interjú a hvg.hu-n a Coca Cola kommunikációs vezetőjével és brand managerével, akik mesélnek arról, miért álltak bele olyan társadalmi ügyekbe, mint a melegek vagy éppen az "anyutest".

S. N. (direkt nem adok neki ingyenreklámot) kijelentésére (miszerint a szülés után eltunyult testükkel az anyák a házasságukat kockáztatják, és az anyutest egy férfi számára sem vonzó) a Coca Cola (nekik meg úgyis csepp a tengerben, ha kiírom a nevüket) tizenpár óra alatt, azaz rekord gyorsasággal kihozott egy kommunikációt. Ebben különböző alakú kólásüvegek látszanak, és melléjük a szöveg: "Ha szereted, akkor minden formában megkívánod!"

Nagyon szép üzenet, a szerelem nem ismer kilókat, és hát aki rendszeresen kólát iszik, az amúgy sem remélhet rékai kockákat a hasára.

Az interjúban a kommunikációs vezető kitér arra, hogy őt személyesen idegesítette fel N. megnyilatkozása, és szolidaritást érzett a frissen szült ismerősével - ezért született meg a hirdetés.

Na, persze.

A Coca Cola nem mást csinált, mint amit az IKEA a húsgolyós sztoriban. Meglovagolta a nyilvánosság, a közfigyelem hullámait. Nincs ezzel baj, csak ne misztifikáljuk túl. Ugyanis minden valamire való kommunikációs szakember (beleértve Mari nénit is, aki hamarabb levette a N. kijelentése mögött rejlő szándékot, mint sok anyuka) tudja, hogy a trollmarketing hatásos. N. brandjéről nem sokat hallottunk az utóbbi időben. Egy ilyen ellenszenvesnek tűnő húzással, még a FB-os követők egy részének az elvesztése árán is, jobban beleköltözik az emberek fejébe, mint egy sima reklámmal, miszerint térj be egy üzletbe, és vegyél bűnözésmentes kakóscsigát. Ha sokat emlegetik neked a ... kólát, akkor jó eséllyel megszomjazol egyre.

photo-of-cola-pouring-into-a-glass-with-ice-cubes-926569_1.jpg

Photo by Artem Beliaikin from Pexels

Nyugodtan lehetne tehát közmegegyezés, hogy N. akkora képtelenséget mondott, amivel egyszerűen nem kell foglalkozni. Kiszámoltad már, hány percedet, órádat vette el, ha te is kommenteltél, beszélgettél róla? Lett attól jobb a világ? De hogy téged mégis felidegesített? És amikor Géza bácsi a kocsmában egy embereset szellent, azon is felháborodsz? Mert N. nem tett mást, mint beleszellentett az amúgy is kissé áporodott szagú magyar közbeszédbe.

Ebben a kontextusban, amit a kólások bizonyára tökéletesen értenek, egy nyilvános reakció, még ha jó célt szolgál is, nem más, mint puszta önreklám. Amivel nincsen baj, hiszen a húsgolyós poszt alatt is összeszaladt a fél világ, és persze, hogy mindenki a saját termékét hirdette. Csak ez így nem társadalmi felelősségvállalás. Ez egy ügyesen megtervezett, szellemes reklám. Nevezzük már nevén a gyereket!