Friss hír: egy "ellenzéki" (= a plakátja alapján Budapesten nagyjából minden lehetséges, jelenleg nem kormányzó párt által támogatott) politikust annak közlése szerint felszólított a Telekom, hogy ne használja a jellegzetes magenta színt.
Tisztelt Hölgyem!
A Magyar Telekomtól keresem a következő ügyben:
Mi a Telekomnál szeretjük a magenta színt, ezzel különböztetjük meg magunkat a versenytársainktól. Van magenta pólónk, cipőnk és minden reklámunk és boltunk magentában úszik. Örülünk, hogy Önnek is tetszik ez a szín, de szerintünk sok kedves ügyfelünk számára megtévesztő lehet, ha Ön is ezt használja a hirdetéseiben. Tudjuk, hogy markáns és jó szín, de kérjük váltson egy másik árnyalatra.
Köszönettel,
Kutas István
vállalati kommunikációs igazgató
A hírportálok általában a politikus igazát sugallva hozták le a hírt. Én pedig nem lennék én, ha nem gondolkodnék el a dolgon.
Előrebocsátom: a politikus a most leírandóktól függetlenül lehet a legbecsületesebb, akit csak Ferencváros kaphat. Nem ismerem a tevékenységét, nem sokat hallottam róla a médiában - idáig. A multikkal szembeni népi ellenérzés bizonyára hoz most neki egy kis plusz szimpátiát, hiszen kollektíven szeretjük a Robin Hoodokat - egy héttel az önkormányzati választások előtt ez nem is jön rosszul.
Előrebocsátok még valamit: nem vagyok a Telekom feltétlen híve, értetlenül állok a korábbi hackeres sztorijuk előtt, és tényleg hálásan megköszönném, ha nem minden, az ügyfélszolgálattal eltöltött másodpercet kellene szívemből utálnom. De! Azt vallom: azért növünk fel, válunk nagykorúvá, hogy szellemileg is azok legyünk. Azaz képesek legyünk elkülöníteni egy lomha multi szolgáltatásának utálását attól, ha éppen igaza van/legalább megfontolandó, amit közöl.
Nézzük, mit reagált a politikus (forrás mint fent):
1. Én is szeretem a magenta színt.
2. Ezzel különböztetem meg magam a politikai versenytársaimtól.
3. Van magenta cipőm, dzsekim, zászlóm, matricám és minden kampányanyagom magentában úszik
4. Örülök hogy a Telekomnak is tetszik ez a szín és velem együtt azt gondolja, hogy ez a markáns és jó szín alkalmas a figyelemfelkeltésre.
5. Sok kedves választó számára megtévesztő lehetne, hogy a Magyar Telekom is hasonló színt használ mint én, ha indulna a választáson.Mivel azonban a Magyar Telekom nem indul a választáson, én nem kérem őket, hogy váltsanak másik színre.
Cserébe ígérem, hogy nem fogok internet-előfizetést és telefonokat árulni.
Abban teljesen igaza van, hogy más tevékenység promotálására használja a magentát, ami, ha információim helyesek, csak a telekommunikációs szektorban védett arculati elem. Frappáns válasz.
Véleményem szerint a kutya a 4. pontban van elásva, és ha megnézzük az ominózus plakátot, nem csak a magenta szín tűnhet fel, hanem a fehér betűk és a telekoméhoz nagyon hasonló szövegdobozok. (Kedves Kutas István, itt hagytak ki Önök egy ziccert: pont ezért nem veszi észre a közvélemény, hogy itt többről van szó, mint egy szín használatáról.)
A telekomos kép a Telekom Facebook-oldaláról egy screenshot, míg a plakát a fent linkelt posztból való.
Nem tökéletesen egyforma arculat, értem én. De egy erős brand éppen úgy működik, hogy ha csak egy foszlányt látunk a termékéből vagy reklámjából, máris felismerjük. Ha éhesen autózunk egy ismeretlen vidéken, és csak egy sárga színű M betű felét látjuk világítani a távolban, akkor megörülünk, hogy de jó, végre egy Meki - és ha csak nem kezdtünk már hallucinálni az éhségtől, akkor az bizony garantáltan egy Meki lesz. Lehet szidni ezeket a világméretű brandeket, de egészen ritka, hogy valaki ne támaszkodna egyiknek-másiknak a megbízhatóságára, értsünk ezalatt bármit.
Az Amerikába jöttem című filmben is egyszerre nevettünk és szánakoztunk a McDowell's éttermen. McDowell's egy sárga M betűvel, aha...
Szóval az egyik probléma Baranyi Krisztina kampányával az elegancia hiánya. Annyi más szín van, ami hasonlóan figyelemfelkeltő. Esküvőre sem megyünk fehér habosbabosban násznépnek. És ez egy politikustól különösen elvárható lenne. Nem elég becsületesnek lenni, annak is kell látszani. Nem nyúlkálok percenként a zsebembe egy boltban, sandán lesve az eladókat, ha eszem ágában sincs lopni.
A másik probléma éppen az, hogy a politikus már a személyi igazolványába is felvenné a Tisztakéz vezetéknevet. És ezt egy nyilvánvalóan Telekom-style plakáton tudatja ország-világgal? Ez kicsit olyan, mint adásvételi Facebook-csoportban töltő és feloldókód nélküli ájfont hirdetni azzal a szöveggel, hogy nemlopót. Bocs, de hiszi a piszi.