Tiszteletet a négyeseknek!
2021. július 09. írta: HargitaiE

Tiszteletet a négyeseknek!

Sőt, a hármasoknak, ketteseknek is

Véget ért a tanév, a diákok szeptemberig kikapcsolódhatnak, élvezhetik a nyarat. Bár lehet, hogy nem is annyira feledkezhetnek meg az iskoláról, hiszen van, ami utánuk nyúljon a kerti bunkerbe, a medencébe vagy a nagyi konyhájába. Mégpedig a kitűnőkultusz. Annak is a népi, hadd ne mondjam, proli verziója, amikor a szülő áruba bocsátja gyermeke bizonyítványát néhány perc népszerűségért cserébe. Néha még tárgyak is járnak érte.

A Fővárosi Nagycirkusz például ingyenjegyet ad a kitűnő tanulóknak. Egy ásványvízmárka pályázatán laptopot kaphat a színötös, de van ingyenes strandbelépő is az eminenseknek.

Sőt, a regionális hírportálok (pl. FEOL) már évek óta megjelentetik a színötös diákok fényképét.

A Fejér Megyei Hírlap és a feol.hu idén is meghirdeti a népszerű Színötös pályázatot: bemutatjuk azokat az általános iskolás Fejér megyei tanulókat, akik kitűnően teljesítették a 2020/2021-es tanévet, bizonyítványukban csupa ötös (jeles, példás, kitűnő) sorakozik és eredményüket büszkén vállalva jelentkeznek felhívásunkra.

Jelentkezni kizárólag az alábbi űrlap kitöltésével és a kért dokumentumok – jó minőségű portrékép az általános iskolás színötös diákról, szülői hozzájáruló nyilatkozat, a bizonyítvány másolata – feltöltésével lehet.

A színötös tanulók portréit hírportálunkon, valamint a megyei napilapban is megjelentetjük. Arra biztatjuk tehát a tanévet kitűnően teljesítő diákokat: csatlakozzanak a színötösök csapatához!

Most egy pillanatra hunyjunk szemet afölött, hogy ezek a lapok diákok százainak-ezreinek személyes adatait, fotóját, szüleinek nevét, iskolájának-osztályának pontos adatait gyűjtik. Nyilván biztonságos rendszerben, csakis a kampány ideje alatt tárolják az adatokat, és utána megsemmisítik azokat. Azzal pedig mi probléma lenne, hogy a tavalyi, azelőtti, és így tovább fotók névvel, iskola nevével és osztállyal szerepelnek mind a mai napig a neten. Ezer szerencse, hogy nem vagyok pedofil, mert jártam sourcing 'legális netes adatbányászat' képzésre, és elég hajmeresztő mélységekig ki tudnám kutatni a gyerekek életét pusztán nyilvános adatokból. No de ezt a részt tényleg hagyjuk meg a kaletagáboroknak.

Foglalkozzunk inkább a kitűnőséggel! A kitűnő diák az osztályban rendszerint közutálatnak örvend, és eminens létéhez pontos hazaérés, ebéd után a lecke fölött estig görnyedés, dolgozat előtti gyomorgörcs társul. A négyest a szülei sajnálattal vagy megvetéssel kezelik. Van még a zseni, aki kisujjból kirázza a tananyagot, de ő is szenved attól, hogy kortársaival nem találja a közös hangot, nem érdekli a Minecraft, csak a Mateking. Mi lesz a kitűnő tanulóból, ha felnő? Először is nyilván valami menő egyetemen tanul tovább. Aztán koppan. Mert egyetemen bizony van, hogy a kettes az áhított jegy. Kemény önismereti, személyiségfejlődési kihívás 19 évesen átállítani egy komplett értékrendet!

pexels-andrea-piacquadio-3808057.jpg

Forrás: Pexels

Nézzük, mit árul el egy diák teljesítményéről, ha kitűnő. Először is kevés kivétellel azt, hogy a diáknak értelmiségi szülei vannak. A magyar iskolarendszer szelektív, és nem komprehenzív, azaz vannak a jó meg a rossz (no meg a C) osztályok, a bukott kihullik, és valamiféle parkoltató csoportba kerül. Az értelmiségi gyerekek ugyanúgy szegregálódnak, mint a szalagmunkások fiai-lányai, és alig érintkeznek egymással. Szakiskolában alig látunk művelt, választékos beszédű diákot, mert Magyarországon a szakmunkának nincs sok presztízse (csak fizetése). Így gyakran mire 18 éves lesz valaki, már teljesen szétnyílik az olló az okos, szép, szorgalmas, jólnevelt diákok meg a buta, ápolatlan, hanyag, verekedős kölkek között. Akik, ha nem csak az ötöshöz társulnának pozitív tulajdonságok, még a végén meg tudnák mutatni, hogy valójában egész okosak.

Másodszor is a kitűnőség egy ismeretbővítő, nem elsősorban a készségek fejlesztésére építő iskolarendszerben azt árulja el, hogy a diáknak jó a memóriája, és hallgat a tekintélyszemélyekre, azaz megcsinálja a házit és a szorgalmit is.

Harmadszor azt is jelenti, hogy ez a diák nem disztingvál. Nincs olyan, ami nagyon érdekli, vagy ha van, nem fordít rá több energiát. Mindent egyforma erőbedobással old meg.

Ha Katika és Pistike a magyar iskolarendszerben kitűnő, az egyben azt jelenti, hogy rengeteg adatot, műveltségi információt és haszontalan tényt képesek megtanulni, de még arra sincs garancia, hogy mindezeket egy-két év múlva is tudni fogják.

Lássuk, hogy ehhez képest 2021-ben milyen készségeket igényel a munkaerőpiac.

1. Reziliencia és alkalmazkodás (mármint a váratlan helyzetekhez) - hát, váratlan négyes miatt láttunk már gyereket ablakon ugrani...

2. Digitális készségek - iskolája válogatja

3. Kommunikáció, beleértve az interkulturális és akár távoli teamek közötti egyeztetés készségét - szegregált versenyistállóban elképzelhetetlen.

4. Érzelmi intelligencia - ilyen tárgyból nincs év végi jegy

5. Szakterületek közötti együttműködés - még a fizikán tanultakat se hasznosítják kémián, hagyjuk is.

6. Vezetési készség (változó körülmények között is) - erre esélyük nincs, hiszen kuss a nevük.

7. Változásmenedzsment - kötve hiszem.

8. Stressztűrés - na igen, erre megtanít az iskola.

9. Időgazdálkodás - nyilván ezért kell bent lenni a suliban estig.

10. Kreativitás - Isten őrizz...

Ezek közül a (még élő) kitűnők bizonyos mértékben reziliensek és stressztűrők lehetnek, hiszen még nem lettek öngyilkosok a teher alatt. Valamennyire nyilván az időgazdálkodás is megy nekik, hiszen jól zsonglőrködnek a sok házi feladattal, de ahogy említettem, súlyozni már nem tanulnak meg (vagy legfeljebb akkor, ha emellett támogató közegben vannak). Ami igazán szomorú: a sok magolós tárgyra kapott ötös köszönőviszonyban sincs a kreativitással, a projektek átlátásának, a kommunikációnak a képességével.

Egy tipikus ötös voltaképpen egy szellemi kalitkában él. Természetesen számos kivétel létezhet. Sőt, ha valaki így él, az sem jelenti azt, hogy később sikertelen lesz. Én még egyetemen is kitűnő voltam.

De hogy pusztán az ötösök hajszolása nem szerencsés, és jóval több sikerélményt nyújt önmagához képest értékelni a diákot, az biztos. Az olimpián is indul egy csomó nem-aranyérmes: ha nincs esélyük, miért is vesznek részt a megmérettetésen? Pontosan azért, hogy időről időre fejlődjenek. Önmagukhoz képest. Ha pedig az ötösökből akarunk vezetőket faragni, akkor ne felejtsük el megvizsgálni, vajon mennyire egészséges lelkű az, akinek soha semmi nem sikerülhet négyesre.

A bejegyzés trackback címe:

https://beszeljunkmegis.blog.hu/api/trackback/id/tr4216616982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wrstjnethn 2021.07.10. 18:18:18

Az én egykori osztálytársaim közül pont a kítűnő tanulók lettek vizesnyolcasok az életben. Hiszen miről is szól a magyar iskolarendszer? Arról, hogy amit eléd raknak, azt adott időn belül minél pontosabban add vissza szóban vagy írásban. Aki ezt képes minden tárgyból megcsinálni, azt valószínűleg egyik tárgy sem érdekli jobban, mint a másik, pláne annyira nem, hogy jobban elmélyedjen benne a többi rovására. Az életben viszont senki nem rakja elénk az aznapi magolnivalót - hacsak nem a futószalag mellett kötnek ki ezek az emberek, mert ott megint hozhatják a kítűnő formát minden műszak végére. Egyéb, gondolkodást, kreativitást, tervezést és szervezést igénylő munkakörökben viszont csak szenvednek, mert arra várhatnak napestig, hogy kiporciózott adagokban kapják a feladatokat, csatolva a megoldással együtt. Pont, hogy nekik kellene adott feldatot részekre bontani, kitalálni a megoldást és esetenként delegálni a részfeladatokat. Ez viszont egy kihipózott agyú kitűnő tanulónak nem biztos, hogy megy, ezért végeznek Egyiptológia meg Mongol szakon, mert ott még lehet pár évig pár ezer oldalt magolni.
süti beállítások módosítása